Wat doe ik?
* didactische begeleiding
* onderwijsondersteuning
* didactisch onderzoek
Wanneer scholen (even) niet verder komen met de begeleiding om een kind te helpen groeien in zijn of haar ontwikkeling, wordt er vaak naar hulp gezocht buiten school. Op deze momenten kan er een beroep worden gedaan op Krachtig-Wijs. Ook ouders kunnen Krachtig-Wijs inschakelen om hulp en begeleiding te bieden aan hun kind.
Ik bied didactische ondersteuning aan kinderen wanneer er op school een hulpvraag ontstaat. Deze ondersteuning kan zijn op alle vakgebieden. Bij mijn vorige werk (Edu&ik) heb ik deze ondersteuning ook gedaan, met name bij hoogbegaafde kinderen. Echter vanuit mijn functie en ervaring als leerkracht kan ik ieder kind begeleiden. Ik heb kennis en ervaring met hoogbegaafdheid, met name met het gedrag zoals onderpresteren en ontwijkgedrag. Ook hierin begeleid ik kinderen en natuurlijk de leerkracht en/of ouders.
Tijdens de begeleiding volg ik het kind in zijn of haar manier van oplossen en sluit hier op aan. Vaak weten kinderen zelf al heel veel of hebben ze eigen manieren bedacht om bijvoorbeeld een rekensom uit te rekenen. Het kan zijn dat deze manier niet aansluit bij de manier die op scholen wordt aangeboden. Het is de kunst om te bekijken of de eigen manier van oplossen ook een handige manier is of dat er ergens nog wat aan geschaafd moet worden, zodat het toch blijft werken.
Een voorbeeld hiervan is dat sommige kinderen heel goed een som als 4x32 kunnen uitrekenen op een niet-schoolse manier. Maar kan deze manier ook nog gebruikt worden bij 348x629?
Door samen te kijken wat er werkt, komen we tot een passende manier van werken. Deze manier zorgt voor zelfvertrouwen bij het kind ("oh, dan doe ik het dus toch goed?")
Tevens kan ik didactische onderzoeken afnemen.
Door middel van doortoetsen kan er gekeken worden of er eventueel sprake is van een didactische voorsprong. Eigenlijk is het woord "doortoetsen" niet juist geformuleerd, want er kan ook terug getoetst worden. De meerwaarde van een didactisch onderzoek zit in het feit dat er achterhaald wordt waar eventuele hiaten zitten. Dit gebeurt door middel van observaties. Wanneer een kind moeite heeft met bijvoorbeeld cijferend vermenigvuldigen, heeft dit dan te maken met de oplossingsstrategie, onvoldoende kennis van de tafels of heeft het kind nog moeite met het automatiseren? In deze som kunnen dus al drie verschillende vaardigheden verstopt zitten. Door middel van goede observaties kom je hier achter en kan de juiste hulp ingezet worden.
Deze observaties zijn tevens zeer waardevol voor de leerkracht!
created with
Nicepage .